Svědkové Jehovovi a Strážná věž
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

smrť človeka

4 posters

Goto down

smrť človeka  Empty smrť človeka

Příspěvek  Ing.Peter 27/11/2013, 09:23

Aká je podľa vás naša "budúcnosť" po smrti? Pôjde každý človek do neba? Bude vzkriesený tu na zemi? K akému záveru vás vedie poznanie Písma?

Ing.Peter

Male Poeet p?íspivku : 511
Reputace : 1
Body : 516
Registration date : 25. 11. 11

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Jiří Brei 30/11/2013, 13:57

Ahoj Peter,

přiznám se, že jsem se ani jednou z Tvých dvou otázek nikdy pořádně nezabýval a nemám na ně žádný konkrétní názor ani správnou odpověď. Pokusím se však shrnout několik myšlenek, které mne napadly ke Tvé první otázce.

Podle Písma je smrt situace člověka, který se vrátil do prachu (Gn 3:19; Kaz 12:7). Písmo o ní mluví jako o spánku (J 11:11-14; 1 Tes 4:13-16). Podle Kaz 9:5 mrtví nevědí zhola nic (Český ekumenický překlad).

Člověk se podle Písma skládá ze tří částí: těla (SÓMA), duše (PSYCHÉ) a ducha (PNEUMA) (1 Tes 5:23; Hebr 4:12). Zdá se, že při smrti dochází k oddělení těchto tří složek. Tělo (SÓMA) se ukládá do hrobu (Lk 23:55), hmota tohoto těla (SARX) upadá do zkázy (Sk 2:31), duše je v šeolu/hádu (Sk 2:27) a duch se vrací k Bohu, který ho dal (Kaz 12:7). (Bůh dává ducha člověka možná tak, že ho uspořádává či formuje v nitru člověka - Zach 12:1). Tělo (SÓMA) je bez ducha (PNEUMA) mrtvé (Jak 2:26). V těchto případech není řečeno, že by byla mrtvá i duše (PSYCHÉ) a duch (PNEUMA). Jen o těle (SÓMA) je řečeno, že je bez ducha mrtvé. Duše (PSYCHÉ) však v šeolu/hádu nemá myšlenky a nemůže poznávat ani konat žádnou činnost (Kaz 9:10). Duše (PSYCHÉ) je smrtelná, může ji potkat stejný osud jako tělo (SÓMA), neboť ji lze spolu s tělem (SÓMA) zahubit v Geheně (Mt 10:28).

Zdá se mi, že Abrahám, Izák a Jákob nejsou živí způsobem, jakým byli živí, než zemřeli a nejsou ani živí způsobem, jakým budou živí po vzkříšení, až dosáhnou budoucího věku a budou jako andělé (Lk 20:35-38). Zatím jsou, jak se mi zdá, živí pouze Bohu (Lk 20:38), nikoli i sobě. Jsou živí Bohu, protože jsou syny zmrtvýchvstání (Lk 20:36). Po vzkříšení budou živí nejen Bohu, ale i sobě, podobně jako andělé (Lk 20:36).

Podle 1 Kor 15:26 je smrt nepřítelem, nepřítelem, kterého je třeba potřít (1 Kor 15:26). Přesto však Pavel říká, že zemřít pro něj znamená zisk (Fil 1:21) a odejít z těla (SARX) pro něj znamenalo být s Kristem (Filip 1:22.23). Důvod, proč si to přál, je možná v podobenství (anebo příběhu?) o boháči a Lazarovi (Lk 16:19-31). Pavel, jako věrný následovník Krista jistě mohl doufat, že bude, až zemře, anděly odnesen do lůna Abrahámova (Lk 16:22 Bible kralická), ve kterém je člověk potěšován (Lk 16:25), a nemusel se bát, že se po smrti ocitne v hádu, místě muk, jako boháč z Ježíšova podobenství (Lk 16:23.28). Podobenství také říká, že mezi Abrahámovým lůnem a hádem je upevněna velká propast, která znemožňuje, aby lidé z Abrahámova lůna přešli do hádu a lidé z hádu do Abrahamova lůna (Lk 16:26). Přiznám se, že nevím, jak doslovně toto podobenství brát. Věřím však, že by člověk neměl přehlédnout důvod, pro který Ježíš toto podobenství říkal. Ježíš chtěl své posluchače upozornit na to, že o svém budoucím osudu rozhodují nyní, v tomto životě, na této zemi. Až zemřou, nebude již možné na jejich osudu nic změnit. Co mají lidé dělat, aby mohli být, až zemřou, anděly odneseni do Abrahámova lůna a nepotkal je osud boháče v hádu? Mají poslouchat Mojžíše a Proroky (Lk 16:29).

Je typické pro církve, které jsou v mnoha věcech v zajetí velkého Babylóna (mezi tyto církve počítám i Svědky Jehovovy), že se v nich i na základě podobenství o boháči a Lazarovi spekuluje o všem možném, ale na hlavní myšlenku z tohoto podobenství se často zapomíná. Tou hlavní myšlenkou z tohoto podobenství, podle mého názoru, je, že poslušnost Mojžíše a Proroků je jedinou cestou, jak člověk může uniknout hádu. Tuto myšlenku Ti však, Peter, Svědkové Jehovovi, se kterými studuješ, nejenže neřeknou, ale pokud ji snad zmíníš Ty sám, tak Ti ji budou vehementně vymlouvat s tím, že Mojžíš i Proroci již byli Kristem naplněni a křesťané je již nemusí poslouchat. Je jasné, komu takové učení slouží. Použiji-li slova tohoto podobenství, toto učení slouží tomu, kdo si nepřeje, aby člověk skončil potěšován v Abrahámově lůně, nýbrž aby skončil v mukách hádu.

Omlouvám se, že jsem kvůli délce mého příspěvku nevypsal jednotlivé texty. Přeji hezký víkend
Jirka
Jiří Brei
Jiří Brei

Male Poeet p?íspivku : 582
Reputace : 1
Body : 488
Registration date : 09. 08. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  sazeč 30/11/2013, 22:27

...spíše se bojte toho, jenž může zahubit v gehenně duši i tělo. Mt 10:28

...Při vzkříšení se nikdo nežení ani nevdává, ale lidé jsou jako andělé v nebi. ...Bůh Abrahámův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův..., mýlíte se, Bůh není Bohem mrtvých, ale živých. Mt 22:30


Tělo sice podléhá smrti, duše nikoli díky Duchu a tím pádem i oslavené (zatím jen duchovní) tělo? Proto si myslím, že po smrti těla ihned ve svém duchu duše oživené Duchem s oslaveným duchovním tělem putujeme k Bohu, ale je možné i s oslaveným tělem jaké měl Pán Ježíš. Viz 1.Kor.15:51 Hle, řeknu vám jedno tajemství: nezemřeme všichni, ale všichni budeme proměněni. V jedné chvilce, v jednom okamžení, za zvuku poslední polnice, neboť ta polnice zazní, a mrtví vstanou neporušitelní a my budeme proměněni.
1.Tes.5:1 Pokud jde o čas a chvíli, není, bratři, třeba vám o tom psát.

V opačném případě čeká ostatní duše s novým vzkříšeným tělem (nespravedliví) včetně současně spasených žijících lidí s novým vzkříšeným tělem (spravedliví) v posledním dnu soud. Ostatní spasené duše (ti předešly tehdy žijící křesťany při proměněni v neporušitelná těla), které zemřely dřív např. před umučením a vzkříšením Pána a než přijde Kristus oddělit ovce od kozlů, jsou již v nebi s Pánem a čekají s trpělivostí na tyto zbývající spasené bratry. Zj 6:10-11 Též je čekají vzkříšení, jaké dostal náš Pán, tj. to nesmrtelné, které možno pobýt v nebi i na zemi popř. v šeolu.

Stačí si povšimnout Štěpána, který ve stavu umírání spatřil Pána a těšil se na setkání s ním. Totéž ap.Pavel se na to těšil, ale Bůh ho nechal žít ve smrtelném těle, aby nadále pomáhal potřebným. Přece by neřekl, aby se těšil jít do hádu a čekal na soud, spíš na setkání s Pánem v okamžiku po své smrti.

SJ očividně pletou v učení, berou smrt těla i duše nastejno a nedělají mezi tím rozdíl. Navíc jen čekají na vykoupení nadále místo aby již věřili v záchranu to proto, že jejich učení nedovoluje. Jejich učení je takové, že napřed vykoupení. vybraní křesťané (pomazaná třída, pomazané ovce) jako první ovoce putují k Pánu a ostatní (jiné ovce, tedy nepomazané nemaje naděje díky Kristova smrti a vzkříšení) nadále čekají na spásu díky prvním ovocem, a oni díky Kristu, a proto pomazaní SJ jsou jakási privilegovaná třída, ta vybraná s přesným počtem 144000, a ostatní ovce je berou vážně a hledí na ně jako kdyby byli hned po Kristu. Proto ,,nespasené druhé ovce, duše" nemohou přijímat Kristovo tělo. Tím pádem samozvaní pomazaní křesťané brání svým podřadným bratrům vstoupit do Božího království čili setkání s Pánem.
Čili SJ sice věří ve výkupní oběť Krista, ale ne pro ně sebe, ale pro pomazané v prvé řadě. Pro ně platí tento význam až po jejich smrti, kdy jejich hříchy budou automaticky smazány pro jejich vlastní smrt a ještě musejí projít zkouškou v závěru tisíciletého království.

Mzdou hříchu je smrt. Tento verš SJ nesprávně interpretují. Spíše tento smrt díky hříchu mělo znamenat oddělení od Boha to proto si myslím, když Bůh vyhnal první lidi z ráje do světa místo aby je zahubil, když předtím varoval, neposlouchají-li jeho příkazy, zemřou. Tím pádem smrt má různé významy, nejen neexistence, může znamenat věčné odloučení od Boha daleko od slávy stranou. Kdoví?
Sj by se měli radovali již nyní, že jsou v Pánu pro svou víru v Krista a Boží milost, a ne až po jejich smrti a po další zkoušce po uplynutí tisíciletého království na zemi. To proto že Ježíš vždy říkal, že smrt nikdy neuzří pokud uvěří. To znamená, že duše již nezemřou pro odstranění svých hříchů již za života na zemi. Také řekl, že máme se na to těšit a věřit, že Bůh spasené duše nezahubí v gehenně.
Tisícileté království může být již nyní, kdy Ježíš byl vzat do nebe a dostal veškerou moc a spolu s těmi, kteří uvěřili alespoň dle některých informací. Vždyť Ježíš když byl na zemi, řekl, že Boží království je již mezi nimi.

Bude nové nebe a novou zemi rozumím tak, že bude jedna Boží rodina ať v nebi či na zemi se nedá říct, jelikož v nebi budou rajské podmínky jako kdybychom byli na zemi, za týmž účelem jsme byli původně stvořeni Bohem. Čili budeme navždy s Pánem je a bylo Boží předsevzetí již před založením světa. Si to myslím.

sazeč

Male Poeet p?íspivku : 1699
Reputace : 2
Body : 1696
Registration date : 27. 04. 09

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Zdeněk Bláha 13/12/2013, 10:40

Co se týče výše uvedených otázek, nedávno mě velmi zaujalo vyjádření v kralické Bibli. Nezvyklé výrazy často člověku utkví v mysli a tak se mu spojí místa v Bibli, která by si jinak nespojil.

Jde o výraz "pohostinu".

Genesis 12:10 Byl pak hlad v té zemi; protož sstoupil Abram do Egypta, aby tam byl pohostinu; nebo veliký byl hlad v té zemi.

Tohoto stejného výrazu jsem si všiml, když jsem četl Pavlův list Korinstkým

2 Korintským 5:6 Protož doufanlivé mysli vždycky jsouce, a vědouce, že dokudž pohostinu jsme v tomto těle, vzdáleni jsme ode Pána,

Toto vyjádření mě přímo vede k přesvědčení, že toto tělo je schránka, obydlí, ve kterém přebývám.

Pro srovnání, aby to nebylo založeno na použitém překladu jsem se podíval do českého studijního překladu s poznámkami

2 Korintským 5:6 Jsme tedy vždy plni důvěry a víme, že dokud máme domov v tomto těle, jsme vzdáleni od Pána. 5:8 Jsme plni sdůvěry a raději chceme odejít z tohoto těla a přijít domů k Pánu.

Skutečnost, že věrní křesťané nejdou do šeolu nebo někam jinam, ale do nebe, potvrzuje Janovou vidění nebeských věcí, které popisuje ve Zjevení.

Zjevení 6:9 Když otevřel pátou pečeť, viděl jsem pod oltářem duše zavražděných pro Boží slovo a pro svědectví, jehož se drželi. 10 Hlasitě volali: "Jak dlouho ještě, Pane, ty svatý a pravý, nebudeš soudit a trestat obyvatele země za naši krev?"

Popisuje, že viděl duše. To ukazuje, že ještě nenastalo vzkříšení těchto osob. Při vzkříšení dostanou těla. (srovnej 1.Kor 15 kap) Tyto duše zde nejsou v nějakém nevědomí, ale mohou hlasitě volat.


Jak tedy vzhledem k výše uvedenému chápat texty z kazatele?

Kazatel 9:5 Živí totiž vědí, že musejí zemřít, mrtví však nevědí vůbec nic. Žádné odplaty se už nedočkají, i pouhá vzpomínka na ně zanikla.
6 Jak jejich láska, tak jejich zášť, všechna jejich vášeň je dávno pryč. Nikdy už nebudou mít podíl na ničem, co se odehrává pod sluncem.


Odpověď je v celkovém kontextu knihy kazatel. Kazatel se zaměřil na to, co se děje "pod sluncem" A tak odpověď je v samotném verši 6

Nikdy už nebudou mít podíl na ničem, co se odehrává pod sluncem.

Kazatel neříká nikdy nic a nikde, ale omezuje své definice na to, co se děje pod sluncem, myšleno zde na zemi nebo slovy apoštola Pavla, když jsme doma v těle.

Zdeněk Bláha

Male Poeet p?íspivku : 408
Reputace : 7
Body : 129
Registration date : 29. 05. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Jiří Brei 14/12/2013, 07:15

Ahoj Zdeňku,

já bych si dovolil doplnit Tvůj pohled na věc o některé myšlenky, které mne k tomu napadly. Netvrdím, že jsou správně. Prostě o tom v současnosti takto uvažuji.

Ze Zjevení 6:9.10 bych souhlasil s tím, že to, že Jan viděl duše, může poukazovat i na to, že tito lidé ještě nebyli vzkříšeni, protože Jan neviděl jejich těla. Je však otázkou, jak mohl vidět duše a jak je mohl slyšet volat. Má duše nějaký tvar a podobu? Má ústa, jazyk, plíce, mozek, aby mohla hlasitě volat? Proč si myslíš, že duše musí mít vědomí, aby mohla hlasitě volat? V Hebr 12:24 čtu: „a před Ježíšem, prostředníkem nové smlouvy, a před jeho krví, která nás očišťuje, neboť volá naléhavěji než krev Ábelova. (Český ekumenický překlad)“ Věříš, že má vědomí Kristova krev, která mluví? Lidé občas hlasitě křičí ze spánku a přitom o tom vůbec neví, a když se vzbudí, tak se diví, když jim někdo říká, že v noci křičeli.

Kdyby platilo pro všechny mrtvé, že mrtví již nikdy nebudou mít podíl na ničem, co se odehrává pod sluncem (Kaz 9:6), nemohl by být vzkříšen například Lazar a vlastně ani Ježíš Kristus. Písmo však svědčí o tom, že oba vzkříšeni byli a po svém vzkříšení měli podíl na lecčems, co se po jejich smrti pod sluncem odehrávalo. Možná, že klíč k tomuto verši je v Kaz 9:4: „Ten totiž, kdo bude připojen ke všem živým, má naději. Vždyť živému psu je lépe než mrtvému lvu.“ (Český studijní překlad) A Ježíš říká: „A že mrtví vstávají, ukázal i Mojžíš ‚při keři‘, když nazývá Pána Bohem Abrahamovým, Bohem Izákovým a Bohem Jákobovým. Bůh není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí jemu.““ (Český studijní překlad).

Jinak nevím, zda lze tvrdit, že křesťané jdou po smrti do nebe. Možná je to proto, že jsem se tím tématem nezabýval, ale nevybavuji si text, který by to tvrdil. U Lk 16:19-31 nečtu, že by byl Lazar odnesen do nebe, nýbrž do lůna Abrahamova. Proč by to muselo být zrovna v nebi? Přiznám se však, že nevím, co je přesně míněno lůnem Abrahámovým. Možná je Abrahámovo lůno jenom jiná část šeolu/hádu. Abrahám věřil, že Josef je v šeolu (Gn 37:35). Job si přál, aby ho Bůh skryl v šeolu (Job 14:13). Proč by si Job přál být v místě muk (Lk 16:23.28)? Aby vyměnil jedna muka za jiná? Ve Sk 2:31 čtu: „To předzvěděv, mluvil o vzkříšení Kristovu, že není opuštěna duše jeho v pekle, ani tělo jeho vidělo porušení.“ (Kralická Bible). Zdá se mi, že tento text říká, že Kristus byl v hádu. Pokud to je pravda, byl v místě muk jako boháč? A pokud nebyl v místě muk, mohlo by to znamenat, že hádes má i část oddělenou velikou propastí od toho, co se nazývá „lůno Abrahámovo“ (Lk 16:26: „A k tomu všemu je mezi námi a vámi upevněna veliká propast, aby ti, kdo chtějí, nemohli přejít odtud k vám, ani se přepravit odtamtud k nám.‘“)? A nemohlo by to být právě toto místo, kam si přál odejít Job (Job 14:13) i apoštol Pavel (2 Kor 5:8)?

Když to shrnu, je docela dobře možné, že moje myšlení v této věci je v některých ohledech zatím stále ovlivněno učením Svědků Jehovových. Zatím však věřím tomu, že po smrti nemá ani tělo, ani duše ani duch své vlastní vědomí, a to i přesto, že přinejmenším duch člověka nezaniká, ale vrací se k Bohu, který ho dal (Kaz 12:7). Stále věřím tomu, že se smrt podobá hlubokému spánku, ve kterém o sobě člověk neví. Věřím, že je to v případě stvořených bytostí tělo, co umožňuje jejich duchu, aby si uvědomoval, co se kolem něj a sním děje. Toto tělo může mít různé podoby. Věřím, že život v těle je i budoucností křesťanů. Nevěřím však, že to bude takové tělo, v jakém žijeme dnes. Věřím, že vzkříšení je způsob, jakým bude lidem dáno zpět jejich vědomí.

Přeji Ti Boží požehnání
Jirka
Jiří Brei
Jiří Brei

Male Poeet p?íspivku : 582
Reputace : 1
Body : 488
Registration date : 09. 08. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Zdeněk Bláha 14/12/2013, 09:41

Jiří Brei napsal:Jinak nevím, zda lze tvrdit, že křesťané jdou po smrti do nebe. Možná je to proto, že jsem se tím tématem nezabýval, ale nevybavuji si text, který by to tvrdil. U Lk 16:19-31 nečtu, že by byl Lazar odnesen do nebe, nýbrž do lůna Abrahamova

A kam tedy podle tebe byl po smrti odnesen apoštol Pavel?
Uvádíš ve svém prvním příspěvku následující text:
Filipským 1:21 Žít - to je pro mě Kristus, a umřít - to je zisk!
22 Zůstanu-li naživu v tomto těle, znamená to pro mě plodnou práci. Proto nevím, čemu dát přednost, neboť mě přitahuje obojí. Mám touhu odejít a být s Kristem, což je zdaleka nejlepší;


Měl Pavel nějaké pomýlené představy o tom, co se s ním stane po smrti? Nebo snad není Kristus v Nebi, nebyl vzkříšen a je stále v lůně Abrahamově, tak jako jiní zemřelí spravedliví? Pak by totiž Pavel mohl říci, že smrt znamená být s Pánem a rovněž bys onen text lehce uvedl do souladu s příběhem Boháče a Lazara.

Ale základem křesťanství a základem mé víry je to, že Krisus byl vzkříšen.

Neumím ti odpovědět na otázku jak vypadá samotná duše bez těla, ale Jan píše, že viděl duše před oltářem. Nevím, jak mohou křičet, chápu, že bez těla je duše omezená ve svém projevu. To je také důvod, proč jsou to andělé, kteří ji někam odnesou. Ve zjevení je napsáno, že jsou v nebi a že křičí. Nepouštím se do krkolomným výkladů a beru to jako jednoduché vyjádření skutečnosti. Ve spojení s Pavlovou vírou, že bude s Pánem, mi to dává smysl.

Pro tebe tu zůstává otázka, jak je možné, že na jednom místě je napsáno, že spravedliví jdou do lůna abrahamova a na další místě apoštol Pavel považuje smrt za zisk, protože bude s Pánem?

Jedno vysvětlení by tu bylo. Zkus se zamyslet nad tím, co se stalo při Kristově smrti.

Zdeněk Bláha

Male Poeet p?íspivku : 408
Reputace : 7
Body : 129
Registration date : 29. 05. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Jiří Brei 14/12/2013, 15:25

Ahoj Zdeňku,

děkuji za Tvé odpovědi, vždy jsou my dobrým a vítaným podnětem k přemýšlení. Rád bych na některé z Tvých myšlenek reagoval. Mimo jiné jsi napsal:

A kam tedy podle tebe byl po smrti odnesen apoštol Pavel?

Já vidím jen dvě možnosti. Buď byl anděly odnesen do lůna Abrahámova jako Lazar (Lk 16:19-31), nebo zemřel mučednickou smrtí a jeho duše se nachází v nebi pod oltářem (Zj 6:9).

Neodpověděl jsi mi na otázku, zda má Kristova krev vědomí, když mluví? I tato jeho krev „volá naléhavěji než krev Ábelova.“ (Hebr 12:24) A kde je vlastně tato Kristova krev, když i v době, kdy byl psán list Hebrejcům, mohla volat?

Měl Pavel nějaké pomýlené představy o tom, co se s ním stane po smrti?

Nemyslím si, že by měl pomýlené představy. Byl Žid a farizeus (Fil 3:5) a jeho nadějí byla víra ve vzkříšení (Sk 23:6). Věděl, že cestou ze smrti je vzkříšení, spojení ducha, duše a těla do jednoho celku. Věděl, že jeho Pán, Ježíš Kristus nazýval smrt spánkem, ze kterého může být člověk probuzen (Mt 9:18.24.25; J 11:11-14). To, co Ježíš o smrti dívky či Lazara řekl, odpovídalo tomu, co je řečeno v Kaz 9:10: „není žádná činnost ani úmysl ani poznání ani moudrost v podsvětí, kam odcházíš.“ (Český studijní překlad). Stejně tak dobře Pavel věděl, že ho ani smrt ani nic jiného nemůže oddělit od Boží lásky, která je v Kristu Ježíši (Ř 8:35.39) a tedy i od Krista. Proč nemůže smrt oddělit člověka od Krista? Protože Kristus je vzkříšení a život a i kdyby křesťan zemřel, bude opět žít (J 11:25). Ten, kdo v něj uvěřil, ve skutečnosti již přešel do věčného života (J 5:24) a jeho smrt na tom nemůže nic změnit. I lidé v hrobech, kteří se již rozpadli v prach, uslyší Kristův hlas (J 5:28)

Nebo snad není Kristus v Nebi, nebyl vzkříšen a je stále v lůně Abrahamově, tak jako jiní zemřelí spravedliví?

V 1 Kor 5:20.22.23 Pavel píše: „Avšak Kristus vstal z mrtvých, prvotina těch, kdo zemřeli. ... Jako v Adamovi všichni umírají, tak také v Kristu budou všichni obživeni. Každý však ve svém pořadí: jako prvotina Kristus, potom při jeho příchodu ti, kdo jsou Kristovi,“. Kristus již není v lůně Abrahámově, protože byl vzkříšen. Při jeho příchodu odsud vyjdou i ostatní spravedliví. To, co Pavel hlásal ohledně naděje pro mrtvé křesťany, bylo vzkříšení z mrtvých, nikoli oddělený život duše v nebi pod oltářem, nebo v Abrahámově lůně, které jsou pouze přechodným stavem, ve kterém spravedliví čekají na vzkříšení, na spojení jejich ducha, duše a těla.

chápu, že bez těla je duše omezená ve svém projevu.

Ano, i já to tak vidím. Jenom, možná na rozdíl od Tebe, rozšiřuji paletu jejích omezení na vnímání a vědomí. Když Ábelova krev křičela k Bohu ze země (Gn 4:10), také k tomu nepotřebovala vědomí. Je to prostě hebrejský způsob, jakým je vyjádřeno, že zločin si žádá potrestání.

Pro tebe tu zůstává otázka, jak je možné, že na jednom místě je napsáno, že spravedliví jdou do lůna abrahamova a na další místě apoštol Pavel považuje smrt za zisk, protože bude s Pánem?

Myslím si, že odpověď lze nalézt v Ř 7:15-25. Bylo to jeho tělo, v němž nepřebývalo dobré (Ř 7:18). Bylo stanem, v němž sténal a v němž mu bylo těžko (2 Kor 5:2.4). Bylo to jeho tělo, co ho vzdalovalo od Pána (2 Kor 5:6), nikoli to, že byl na zemi a ne v nebi. Odložení tohoto těla znamenalo zrušení této vzdálenosti. Dítě, které spí v bezpečí náruče své matky, je na tom lépe, než dítě, které sice bdí, ale od své matky je z různých důvodů vzdáleno.

Přeji hezký zbytek víkendu
Jirka
Jiří Brei
Jiří Brei

Male Poeet p?íspivku : 582
Reputace : 1
Body : 488
Registration date : 09. 08. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Zdeněk Bláha 14/12/2013, 18:59

Ahoj Jirko,

někdy se mi zdá, že věci zbytečně komplikuješ. Snaž se věci vidět nejprve jednoduše. Nesnaž se nejprve vyloučit všechny nejnemožnejší a nejkomplikovanější varianty a teprve nakonec přijmout tu jednoduchou. Já vím, není to vědecké.

O Boháči a Lazarovi například není napsáno, že to bylo podobenství. Ježíš vyprávěl příběh. V tomto příběhu duše komunikují a uvědomují si na jakém jsou místě a mají pocity.

Ve zjevení 6:9 se rovněž píše o duších. Píše se tam o duších před oltářem. A tyto duše volají.

Je to taková zmínka. Jedna z těch mála, ze kterých nahlížíme za oponu. Jak píše Pavel poznáváme částečně.

Kde bude Pavel? Místo toho, abych se snažil vyhnout té nejjedodušší odpovědi, tak jak jasně vyplývá z toho, co Pavel říká, úvahami o omezujícím vlivu těla na blízkost Pána, nebo jak to nazvat, tak se nevyhýbám a beru, co tam říká.

Mám touhu odejít a být s Kristem, což je zdaleka nejlepší;

Být s Kristem v nebi.

Jestli je to tam před oltářem, jak to viděl Jan, nebo je to někde jinde to nevím, ale je s Kristem v nebi. A podle příběhu Boháče a Lazara si  uvědomuje, kde je a může volat.

Neodověděl jsem ti na tvou úvahu o krvi, která křičí, protože s tebou nechci procházet slepé uličky komplikovaných úvah, ale chci tě přimět k jednodušímu přístupu. Dají se vytvořit různá logická spojení a tak se dají navršit učení z nesouvisejícíh věcí. Jak víš, dějiny učení cirkve jsou toho dobrým příkladem.


\" napsal:Pro tebe tu zůstává otázka, jak je možné, že na jednom místě je napsáno, že spravedliví jdou do lůna abrahamova a na další místě apoštol Pavel považuje smrt za zisk, protože bude s Pánem?

Odpověď na tuto otázku může být také jednoduchá. Ale jak jsem dříve poznamenal, v písmu jsou jen náznaky některých skutečností, které nám dávají nahlédnout za oponu a poskytují jen částečky poznání.

Když Kristus zemřel a byl vzkříšen, byla to ta největší událost v dějinách lidstva. Tato událost se neobešla bez viditelných průvodních jevů.

Mat 27:45 V poledne se po celé zemi setmělo až do tří hodin.
46 Okolo třetí pak Ježíš hlasitě vykřikl: "Eli, Eli, lama sabachtani?" to je: "Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?"
47 Když to uslyšeli někteří z kolemstojících, říkali: "Ten člověk volá Eliáše!"
48 Jeden z nich rychle odběhl, vzal houbu, naplnil ji octem, nabodl na prut a dával mu napít.
49 Ostatní říkali: "Nech ho, uvidíme, jestli mu přijde na pomoc Eliáš!"
50 Ježíš znovu hlasitě vykřikl a vypustil duši.
51 V té chvíli se chrámová opona roztrhla vedví odshora až dolů, země se třásla, skály pukaly,
52 hroby se otvíraly a těla mnoha zesnulých svatých vstala.
53 Ti pak po jeho vzkříšení vyšli z hrobů, přišli do svatého města a ukázali se mnoha lidem.
54 Když setník a ti, kdo hlídali Ježíše s ním, viděli to zemětřesení a všechno, co se dělo, hrozně se vyděsili a říkali: "Opravdu to byl Boží Syn!"


Jeho tělo bylo po tři dny v hrobě. Ježíš mimo tělo byl v šeolu. Je napsáno.
1.Petra 3:18 V těle podstoupil smrt, ale v Duchu dostal život. 19 Tehdy přišel kázat duchům v žaláři -

Toto se stalo před jeho vzkříšením třetí den. Až tehdy dostal tělo. To, co se odehrávalo před tím bylo bez těla.

Skutky 2:24 Ale Bůh ho vzkřísil; vytrhl jej z bolestí smrti, a smrt ho nemohla udržet ve své moci (CEP) Na spravedlivého nemá smrt nárok, nad tím nemá moc, nemůže ho udržet.

Efezským 4:8 Proto praví: ‚Vystoupil do výše, (odvedl s sebou zajatce)

Zmínka o zajatcích, které odvedl je opět náznakem, poukazem na nějakou skutečnost, tak nějak mimoděk. Mám za to, že lidi, kteří přebývali v lůně Abrahamově si Pán přestěhoval sebou do nebe a proto mohl Pavel psát o tom, že bude s Pánem a ne v lůne Abrahamově.
A proto se také ten samý Pavel zmiňuje o zajatcích v dopisu Efezským.

Toto není v rozporu s tím, jaké bude pořadí vzkříšení, které zmiňuješ, jak o tom Pavel píše v 15 kap dopisu do Korintu.


Pán s Tebou

Zdeněk Bláha

Male Poeet p?íspivku : 408
Reputace : 7
Body : 129
Registration date : 29. 05. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Jiří Brei 21/12/2013, 14:51

Ahoj Peter,

Co se týče odpovědi na otázku, zda mají křesťané žít v nebi nebo na zemi, zdá se mi, že v Písmu nacházím texty, které mluví o jejich životě na zemi, nikoli v nebi.

Zj 5:9.10: „"Jsi hoden vzít ten svitek a otevřít jeho pečeti, protože jsi byl zabit a svou krví jsi vykoupil Bohu lidi z každého kmene, jazyka, lidu a národu, a učinil jsi je králi a kněžími našemu Bohu; a budou kralovat na zemi.““ (Český studijní překlad). Během tisíciletí se nachází nikoli v nebi, nýbrž na zemi jak ležení svatých, tak milované město. Jediní lidé, kteří jsou nazváni ve Zj 20 „svatými“, jsou lidé, kteří zažijí první vzkříšení (Zj 20:5.6). Zdá se mi proto logické předpokládat, že blahoslavení a svatí mají žít během tisíciletí na zemi.

Bible říká, že svaté město, nový Jeruzalém (Zj 21:2), který je nevěstou Beránkovou (Zj 21:9.10), má sestoupit z nebe od Boha (Zj 21:2.10). Nemá tedy v nebi zůstat natrvalo. Bůh v rámci činění (je zde použito slovo ποιειν / POIEÍN, kterým se v Septuagintě i v Novém zákoně překládá hebrejskéברא  / BARA – tvořit) všeho novým (Zj 21:5) nadále počítá nejen s nebem, ale i se zemí.

Je možné, že toto svaté město, nový Jeruzalém, který má sestoupit z nebe od Boha, je právě tím městem, které Bůh připravil pro své věrné počínaje Ábelem. Toto město může být jejich nebeskou vlastí (Hebr 11:4.13-16) i přesto, že nemá natrvalo zůstat v nebi (o tom, že by svaté město, nový Jeruzalém měl jednou opět vystoupit k Bohu do nebe, Písmo nic neříká).

Co se týče životní formy, jakou by mohli křesťané na zemi možná mít, nacházím k tomu několik textů.

Lk 20:35.36: „Avšak ti, kteří budou uznáni za hodny dosáhnout budoucího věku a zmrtvýchvstání, se nebudou ženit ani vdávat. Vždyť již nebudou moci ani zemřít, neboť budou jako andělé a budou synové Boží, jsouce syny zmrtvýchvstání.“ (Český studijní překlad)

V 1 Kor 15:35 „Někdo však řekne: ‚Jak vstanou mrtví?‘‚V jakém těle přijdou? ... 37 co zaséváš, není to tělo, které má vzniknout, nýbrž holé zrno ... 38 Bůh mu však dává tělo, jak to sám chtěl: každému semeni jeho vlastní tělo ... 42 Zasévá se v porušitelnosti, vstává v neporušitelnosti ... 43 zasévá se v slabosti, vstává v moci ... 44 Zasévá se tělo duševní, vstává tělo duchovní. Je-li tělo duševní, je také tělo duchovní ... 49 jako jsme nesli podobu pozemského, nesme také podobu nebeskéko ... 50 tělo a krev nemůže být dědicem Božího království ani porušitelné nebude dědicem neporušitelného ... 51 Ne všichni zemřeme, ale všichni budeme proměněni, 53 porušitelné tělo musí obléci neporušitelnost a toto smrtelné musí obléci nesmrtelnost.‘“ (Český studijní překlad)

2 Kor 5:1-8: "víme totiž, že bude-li stan našeho pozemského přebývání zbořen, máme příbytek od Boha: ne lidskou rukou postavený, ale věčný dům v nebesích. Neboť v tomto stanu sténáme a toužíme si obléci ještě i náš příbytek, který pochází z nebe. Kdybychom pak byli i svlečeni, nebudeme shledáni nahými. Pokud jsme totiž v tomto stanu, sténáme a je nám těžko, neboť nechceme být svlečeni, nýbrž přioděni, aby to, co je smrtelné, bylo pohlceno životem." (Český studijní překlad)

Zatím to tedy chápu tak, že máme být přioděni příbytkem, který je zatím v nebi. Není to pouhý stan, v jakém přebýváme dnes. Je to věčný dům v nebesích, kterým máme být jednou přioděni. Až se tak stane, bude to, co je smrtelné, pohlceno životem, porušitelné obleče neporušitelnost a smrtelné nesmrtelnost. Staneme se podobní andělům, kteří jsou do tohoto nebeského domu již oblečeni. Věřím, že jim budeme podobni i v tom, že budeme mít přístup před Jahva podobně, jako oni (Job 1:6, 2:1)

Přeji Boží požehnání
Jirka
Jiří Brei
Jiří Brei

Male Poeet p?íspivku : 582
Reputace : 1
Body : 488
Registration date : 09. 08. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Jiří Brei 21/12/2013, 16:07

Ahoj Zdenku,

o boháči a Lazarovi samozřejmě není napsáno, že to je podobenství. A není o něm napsáno ani to, že by to byl příběh. V Lk 15:2.3 je však napsáno, že Ježíš farizeům a učitelům Zákona vykládal podobenství.  Lk 16:14 ukazuje, že Ježíš i nadále mluvil k farizeům a že to, co uvádí o boháči a Lazarovi má stejnou formu, jako podobenství o ztracené ovci, minci či synu. Proto mnozí komentátoři (za všechny bych jmenoval alespoň Jiřího Mrázka, vedoucího katedry Nového zákona na ETF UK v Praze, který Lk 16:19-31 zařadil do své knihy „Lukášovská podobenství“ /vydalo nakladatelství Mlýn v roce 2007/ nazývají perikopu o boháči a Lazarovi podobenstvím; nemám u sebe Český ekumenický překlad, ale pokud mne paměť neklame, má i tam tato perikopa nadpisek „podobenství o boháči a Lazarovi“). A pokud je perikopa o boháči a Lazarovi příběhem, proč by nemohlo být příběhem a nikoli podobenstvím i to, co vyprávěl Jótam občanům Šekemu (Sd 9:8-15). Tam pro změnu nemluví mrtví lidé, ale stromy. Je to důkazem toho, že stromy mají vědomí, když mohou mluvit?

Kde bude Pavel? Pavel sám neříká, že bude v nebi, říká prostě, že si přeje být s Kristem (Fili 1:21-23). A neříká „být s Kristem v nebi“. A také říká, že mu v tom překáží jeho tehdejší tělo, nikoli to, že žije na zemi (2 Kor 5:6).

Pokud jsou vidět duše na jiném místě, než v nebi, prosím, napiš mi text, ve kterém je to řečeno. Zatím jsi uvedl jen jediný text, Zj 6:9.10, a ten říká zcela jasně, kde v nebi duše jsou. Není to kdekoli, ale je to pod oltářem. A také říká, jaká cesta tam vede – cesta mučednictví pro slovo Boží a věrné svědectví. A v. 10 říká, že duše může nejen volat, ale také že duše má krev a že může být oděna do bílého roucha. Jak může mít duše krev, když se o ní učí, že je nehmotná a netělesná? A proč duše volají po pomstě, když už jsou konečně v nebi?

Stejně jako duše (Zj 6:10) a krev (Gn 4:10) mohou volat i kameny (Lk 19:40), bude-li to Bůh chtít. Já nevěřím, že krev má své vlastní vědomí a nevěřím, že kameny mohou mít své vlastní vědomí. A nevěřím ani, že duše může mít své vlastní vědomí. Věřím však, že když je duše v těle, ve kterém je zároveň i duch, tak že si může být, prostřednictvím těla oživeného duchem, vědoma sama sebe. Do těla se vrací při vzkříšení (1 Kr 17:22).

1 Pt 3:18.19 neříká, že by Ježíš šel kázat duchům ve vězení před svým vzkříšením, a neříká ani, že tito duchové jsou v šeolu/hádu. 1 Kor 15:44 říká, že je nejen tělo duševní, ale také duchovní. To první je ze země, z prachu, to druhé z nebe (1 Kor 15:47.48). Petr v 1 Pt 3:18.19 nejdříve mluví o Kristově obživení v Duchu a až potom mluví o tom, že v Duchu, ve kterém byl obživen, šel kázat duchům ve vězení. I na základě toho věřím, že jim kázal až po vzkříšení.

Ef 4:8 neříká, že Kristus odvedl zajatce sebou do výše. Český ekumenický překlad uvádí: 'Vystoupil vzhůru, zajal nepřátele, dal dary lidem.' Řecký text neříká, že by Kristus vzal zajatce sebou do výše. Pavel tu spíše mluví o tomtéž, o čem píše v Kol 2:15: „Tak odzbrojil vlády a autority a veřejně je vystavil na odiv, když je vedl triumfálním průvodem v něm.“ (Český studijní překlad).

I Tobě přeji Boží požehnání
Jirka
Jiří Brei
Jiří Brei

Male Poeet p?íspivku : 582
Reputace : 1
Body : 488
Registration date : 09. 08. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Zdeněk Bláha 27/12/2013, 18:00

Jiří Brei napsal:o boháči a Lazarovi samozřejmě není napsáno, že to je podobenství. A není o něm napsáno ani to, že by to byl příběh. V Lk 15:2.3 je však napsáno, že Ježíš farizeům a učitelům Zákona vykládal podobenství.  Lk 16:14 ukazuje, že Ježíš i nadále mluvil k farizeům a že to, co uvádí o boháči a Lazarovi má stejnou formu, jako podobenství o ztracené ovci, minci či synu. Proto mnozí komentátoři (za všechny bych jmenoval alespoň Jiřího Mrázka, vedoucího katedry Nového zákona na ETF UK v Praze, který Lk 16:19-31 zařadil do své knihy „Lukášovská podobenství“ /vydalo nakladatelství Mlýn v roce 2007/ nazývají perikopu o boháči a Lazarovi podobenstvím; nemám u sebe Český ekumenický překlad, ale pokud mne paměť neklame, má i tam tato perikopa nadpisek „podobenství o boháči a Lazarovi“). A pokud je perikopa o boháči a Lazarovi příběhem, proč by nemohlo být příběhem a nikoli podobenstvím i to, co vyprávěl Jótam občanům Šekemu (Sd 9:8-15). Tam pro změnu nemluví mrtví lidé, ale stromy. Je to důkazem toho, že stromy mají vědomí, když mohou mluvit?

Jedna věc je, co vyprávěl Jótam občanům Šekemu a jiná věc je, co vyprávěl Boží Syn Ježíš, když vyučoval hluboké duchovní pravdy. O Ježíšovi je napsáno, že v jeho ústech nebyla nalezena lež. (Mal 2:6) Když Ježíš používal ve svém vyučování příběhy, byly to příběhy skutečné.

Když čteme:
"Jeden člověk měl dva syny. Ten mladší řekl otci: ‚Otče, dej mi díl majetku, který mi náleží.' A tak jim rozdělil své jmění. Za pár dní mladší syn všechno prodal a odešel do daleké země, kde svůj majetek promrhal rozmařilým životem. Když všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal trpět nouzi. ...."

 nebo když o kus dále čteme:
"Byl jeden bohatý člověk, který zaměstnával správce. Ten byl před ním obviněn, že mrhá jeho majetkem.  Zavolal ho tedy a řekl mu: ‚Co to o tobě slyším? Slož účty ze svého počínání, neboť budeš propuštěn.' Správce si řekl: ‚Co budu dělat, až mě můj pán propustí? Kopat nemohu, žebrat se stydím...

Nemáme problém s tím uvěřit, že se jedná o skutečný příběh ze života, který si Ježíš vybral, aby nás něco naučil.

Za těmito pravdivými příběhy následuje další, který začíná:  "Byl jeden bohatý člověk, oblékal se do purpuru a kmentu a každého dne skvěle hodoval. Byl také jeden žebrák jménem Lazar, který ležel u jeho vrat plný vředů a toužil se najíst aspoň tím, co spadlo ze stolu toho boháče. Dokonce i psi přicházeli a lízali mu vředy.
Proč bychom neměli věřit tomuto příběhu stejně jako předchozím? Většina věřících ho bere jako skutečný a já patřím mezi ně.
Je tento příběh nějakou anomálií vybočující z toho, jak se Bible vyjadřuje o mrtvých v šeolu? Není. Velmi podobně se vyjadřuje prorok Izajáš nebo prorok Ezekiel.

Iz 14:9,10 V pekle (šeolu)  kvůli tobě zavládlo vzrušení, aby tě přivítalo, jakmile dorazíš. Už kvůli tobě své mrtvé burcuje, všechny někdejší zemské vladaře; už nutí vstát z jejich trůnů všechny krále národů. Ti všichni hlasem jediným tě takto osloví: "Tak už i ty jsi pozbyl sil - jsi na tom stejně jako my!

Ezechiel 32:18,19 Lidský synu, běduj nad egyptským davem a nech jej sestoupit, jej i dcery vznešených národů, do útrob země s těmi, kdo sestupují do jámy.   Nad koho jsi byl milejší? Sestup a buď uložen s neobřezanci.  Mocní hrdinové s jeho pomocníky k němu promluví zprostřed podsvětí (šeolu): Sestoupili, ulehli neobřezanci pobití mečem.

Zajímavé je i svědectví knihy Job.

Jób 14:13 Kéž bys mě skryl v podsvětí a schoval mě, než pomine tvůj hněv, stanovil mi lhůtu a pamatoval na mě. Zavolal bys a já bych se ozval, až se ti zasteskne po díle tvých rukou.

K těmto vyjádřením přidám

Zjevení 6:9-11 Když otevřel pátou pečeť, viděl jsem pod oltářem duše zavražděných pro Boží slovo a pro svědectví, jehož se drželi. Hlasitě volali: "Jak dlouho ještě, Pane, ty svatý a pravý, nebudeš soudit a trestat obyvatele země za naši krev?" Tu bylo každému z nich dáno bílé roucho a bylo jim řečeno, ať odpočívají ještě krátký čas, dokud se nenaplní také počet jejich spoluslužebníků, jejich bratrů, kteří mají být zabiti tak jako oni.

Pozn. Nenašel jsem, kde citovaný verš říká, že tyto duše mají krev, jak uvádí Jiří Brei ve svém příspěvku ze Sat 21 Dec - 16:07

Tento verš je v souladu s ostatními vyjádřeními písma o duších, které jsem uvedl před tím. Stav duše od smrti těla do vzkříšení není nevědomí. Je to stav omezený. Tyto duše se nijak samostatně nepohybují, ani nemohou zasahovat do dění na zemi. Dokonce ani neví, co se na zemi děje po smrti jejich těla. Ale zároveň je to stav, kdy nějakým způsobem mohou odpovědět na Boží volání, které je probudí z jejich spánku. Dokonce je může probudit i příchod někoho nového. Je to stav, kdy si uvědomují, kde jsou. A také je to stav, který může být příjemný nebo nepříjemný - jak uvádí Ježíš v příběhu Boháče a Lazara. Pozitivní je, že o tom, jaký tetno stav bude, kde budeme,  můžeme rozhodnout svými činy zde na zemi.

Jiří Brei napsal:Pokud jsou vidět duše na jiném místě, než v nebi, prosím, napiš mi text, ve kterém je to řečeno. Zatím jsi uvedl jen jediný text, Zj 6:9.10, a ten říká zcela jasně, kde v nebi duše jsou.

Kniha Zjevení není příručka o tom, kde jsou duše spravedlivých v nebi, pouze se zmiňuje, že duše těch, kteří zemřeli mučednickou smrtí, jsou před oltářem. Tato zmínka nijak nevylučuje to, že jiné duše, jiných  spravedlivých jsou na jiném místě v nebi. Tedy za předpokladu, že  naše logika neříká, že když tam nejsou jmenovitě, tak tam nejsou.

Jiří Brei napsal:Kde bude Pavel? Pavel sám neříká, že bude v nebi, říká prostě, že si přeje být s Kristem (Fili 1:21-23). A neříká „být s Kristem v nebi“. A také říká, že mu v tom překáží jeho tehdejší tělo, nikoli to, že žije na zemi (2 Kor 5:6).

2.Korintským 5:6-8 Proto stále chováme smělou důvěru, i když víme, že dokud jsme doma v tomto těle, nejsme doma u Pána. Žijeme totiž vírou, a ne viděním. S touto smělou důvěrou rádi své tělo opustíme, abychom byli doma u Pána

Fil 1:20-25 Už se nemohu dočkat! Mám totiž naději, že v ničem nebudu zahanben, ale že nyní, tak jako vždy, bude na mém těle veřejně oslaven Kristus, ať už skrze život anebo smrt.  Žít - to je pro mě Kristus, a umřít - to je zisk!  Zůstanu-li naživu v tomto těle, znamená to pro mě plodnou práci. Proto nevím, čemu dát přednost, neboť mě přitahuje obojí. Mám touhu odejít a být s Kristem, což je zdaleka nejlepší;  zůstat v tomto těle je ale potřebnější kvůli vám. Proto vím jistě, že tu ještě pobudu. Kvůli vašemu prospěchu a radosti ve víře tu s vámi všemi zůstanu,

1.Petr 3:22 který odešel do nebe a je po Boží pravici, kde jsou mu poddáni andělé, vlády i moci

Kristus je v nebi po Boží pravici. Když tedy Pavel hovoří o své smrti, hovoří o opuštění svého těla a tato skutečnost pro něj znamená být s Pánem. A kde jinde by asi byl s Pánem  než v nebi, když je Pán v nebi? Navíc nemluví o tom, že mu tělo v něčem překáží. Slovo překáží v uvedených textech nepoužívá. Naopak říká, že i skrze jeho život - skrze jeho tělo bude Kristus veřejně oslaven.

Jiří Brei napsal: A proč duše volají po pomstě, když už jsou konečně v nebi?
A proč by nemohli? Je to snad nekřesťanské? Neřekl Pán "má je pomsta, já odplatím"? Byli pomstěni tím, že jsou v nebi?

Jiří Brei napsal:Ef 4:8 neříká, že Kristus odvedl zajatce sebou do výše. Český ekumenický překlad uvádí: 'Vystoupil vzhůru, zajal nepřátele, dal dary lidem.' Řecký text neříká, že by Kristus vzal zajatce sebou do výše. Pavel tu spíše mluví o tomtéž, o čem píše v Kol 2:15: „Tak odzbrojil vlády a autority a veřejně je vystavil na odiv, když je vedl triumfálním průvodem v něm.“ (Český studijní překlad).

Na základě textu u Filipanům 1:21-23 a jiných náznaků, mám za to, že Ef 4:8 mluvící o tom, co Kristus získal svým vítězstvím, v sobě zahrnuje i přesun Lůna Abrahamova ze šeolu do nebe. Všichni, o kterých se mluví jako o spravedlivých, jsou spravedliví vírou. Abraham je otcem všech, kteří mají víru. Připadá mi spravedlivé, aby byli všichni spravedliví z víry, jejichž Otcem je Abraham, spolu s Abrahamem na jednom místě. Ti dřívější spravedliví byli prohlášeni za spravedlivé vírou v toho, který měl teprve přijít a vylít svou duši na smrt. Když toto nastalo a Kristus převzal veškerou vládu a autoritu, převzal autoritu i nad šeolem a mohl si vzít sebou, koho chtěl. Toto je mé chápání z více míst písma dohromady. (Z hlediska vědeckého přístupu nemohu toto dokázat, zrovna tak, jako těžko někdo může dokázat opak.)

Zdeněk Bláha

Male Poeet p?íspivku : 408
Reputace : 7
Body : 129
Registration date : 29. 05. 07

Návrat nahoru Goto down

smrť človeka  Empty Re: smrť človeka

Příspěvek  Sponsored content


Sponsored content


Návrat nahoru Goto down

Návrat nahoru


 
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru